Pazarlamanın Kimyası

Pazarlama Dünyasının Yeni Zenginliği

16 Nisan 2024

Yeni dijital dünya düzeninde işletmeler dijital dönüşüm ofislerini kurgulamaya başlarken, yapay zekâ eşliğinde harekete geçen ileri pazarlama otomasyonu bugüne kadar alıştığımız pazarlama öğretilerini kökten değiştiriyor. İş dünyasında mevcut iş yapma biçimlerimizi yeniden yapılandıran yapay zekâ uygulamaları, pazarlama stratejilerini dijital teknolojilerle birlikte entegre bir yapıya dönüştürüyor. Mikro ekonomik boyutta işletmeler, enformasyonel teknolojiler karşısında kendilerini sürekli yenileyerek, müşteri etkileşim ve iletişim kanalları oluşturmada yapay zekâ teknolojisini kullanmaya, dijitalleşme sürecine adapte olmaya çalışıyorlar.

Dijital devrimle gelen yenilikler, pek çok farklı dijital aracın ve platformun pazarlamanın hizmetine sunulmasını sağladı. Özellikle OpenAI tarafından geliştirilen, diyalog konusunda uzmanlaşmış bir yapay zekâ sohbet olan ChatGPT’nin Kasım 2022’de kullanıma sunulması ve geçtiğimiz yıl Ocak 2023 itibariyle 100 milyondan fazla kullanıcıya ulaşılmasıyla birlikte işletmelerin yeni dijital tarihi yazılmaya başlandı. Dijital çağda algoritmik pazarlama olarak adlandırılan yeni iş düzeninde, ChatGPT üzerinden bilginin dijital olarak iletilmesi, küreselleşen pazarlarda işletmelere ürünlerini hedef kitleyle buluşturmada büyük kolaylıklar sağlıyor.

2024’te yeni özelliği ile kim olduğunuzu ve ne istediğinizi hatırlayabilecek olan ChatGPT uygulaması, pazarlama faaliyetleri için içerik oluşturma, veri analiz etme, strateji ve inovatif fikirler geliştirme gibi mevcut pazarlama süreçlerinde devrim yaratacak yenilikler getiriyor. Yaklaşık olarak 95 farklı dili anlayıp cevap verebilen ChatGPT uygulamasına planlanan yeni özellikler eklendiğinde karşılıklı sesli sohbet etmek de mümkün hale gelecek. Tüm bu yeni ve kapsamlı nitelikleriyle yapay zekâ teknolojisini kendi cihazlarına dahil etmenin yollarını aramaya devam eden işletmeler, yapay zekâ yoluyla sosyal medyada olduğunuzu, ne yapacağınızı büyük oranda doğru olarak tahmin edebiliyorlar. Kodlara gömülü fikirler olan ve bilgisayar dünyasında sistemlerin arkasında bulunan algoritmalar, internette arama yaparken bize en iyi arama sonuçlarını veriyor. Yapay zekâ ve algoritmik uygulamalar hayatımıza bu kadar girmiş ve kararlarımıza müdahale edebilirken yapay zekayı kullanabilmenin işletmeler için olmazsa olmaz yeni bir aşama olacağını söyleyebiliriz.

ChatGPT ile yapay zekâ dil modellerinin pazarlama süreçlerine entegrasyonu; Google gibi arama motorlarının semantik web teknolojisine bağlı arama sonucu algoritmaları geliştirerek içeriğin bağlamını anlayabilmesine ve kaliteli içeriğe sahip sitelere önem vermesine olanak sağlıyor. Ayrıca yapay zekâ kullanılarak oluşturulan iş zekâsı platformları da web ve sosyal medya takibi sayesinde iç görüler elde ederek yükselen trendleri, rakiplerden önce görmeye imkân tanıyor. Kültürel farklılıkların olmadığı yeni dijital medeniyet koşullarında büyük veri ve sosyal medyada dijital izleri takip eden yapay zekâ yazılımları, kullanıcıların davranışsal hareketlerine bağlı verileri üzerinden, insanların karakter ve davranış profillerinin çıkartılmasını mümkün kılıyor. Yapay zekanın önümüzdeki yıllarda yükselişinin birçok mesleği ele geçireceği düşünüldüğünde, işletmeler kurumsal stratejilerini oluştururlarken, yapay zekâ uygulamalarından elde edilen sonuçların sunduğu imkanları asla gözden kaçırmamalıdırlar.

Pazarlamada yapay zekâ kullanımının geldiği bir diğer son evre de “Üretici Yapay Zekâ” (Generative AI) evresi, bu aşamada yapay zekâ insan girdilerini kullanmak suretiyle görsel, metin, ses ve video unsurları geliştirebiliyor. Üretici yapay zekâ evresinde dil öğrenme süreç ve modellerini kullanan yapay zekâ, düşünce kalıplarını öğrenerek verilen komutlara göre hızlı ve yaratıcı bir şekilde istenilen yeni şeyleri ortaya çıkarabiliyor. Özellikle pazarlamada içerik oluşturmada ve içerik merkezli iletişimde gündeme gelen dijital sanat ve eserler, makine öğrenmesi kapsamında insan ve makinenin beraber yaratma aşamasının en belirgin alanlarından bir tanesidir. Bu bağlamda; son zamanlarda yapay zekâ öncülüğünde geliştirilen ve blok zinciri teknolojisi yardımıyla kayıt altına alınan dijital sertifika ve belgeler olan NFT’ler dijital eserleri hem tescil edebiliyor hem de satılabilir varlıklar haline getiriyor.

Pazarlama kararlarını ve faaliyetlerini iyileştirmek ve güçlü içerikler oluşturmak için yapay zekanın kullanılmasına verilen ad olan yapay zekâ pazarlaması, pazarlama süreçlerini çok daha etkili ve verimli hale getiriyor. Günümüzde yapay zekayı kullanarak, hedef kitleyi oluşturan müşteriler hakkında iç görü sağlayabilmek, reklam uygulamalarını, chatbot kullanımını ve farklı içerikler üretmeyi kolaylaştırıyor. Davranışların interneti döneminde, yapay zekâ ile veri odaklı pazarlama süreçleri için veri toplama ve analizi daha çevik yapılarak, başarılı stratejik pazarlama planları oluşturulabiliyor. Sonuç olarak, yapay zekâ pazarlaması, pazarlama planlarının optimize edilmesi için verilerden elde edilen katma değerli bulguların anlaşılmasına yönelik makine öğrenmesi ve makine kullanımına ilişkin olarak gerçekleştiriliyor.

YAZI HAKKINDA YORUMLAR
TİMDER Kurucu Üyesidir.