İletişimde İletişim

%110 İletişim

09 Eylül 2019

Konu başlığını görünce, henüz iletişim konusunda %70’lere bile ulaşamıyorken nasıl olur da %100’ünü halledip %110’a gelebiliriz diye düşünmüş olabilirsiniz ve aslında çok da haklısınız. Tam da bu sebeple iletişim konusuna biraz daha farklı açılardan bakacağız.

Kaç kişiyle kendinizi geliştirecek şekilde iletişim halindesiniz? sorusunun cevabı belki %5, belki de %10’dur. Peki ya geriye kalan %90 nerede? Geriye kalan %90’lık kısım aslında başarısızlığımızın simgesi. Hiç alâkanız olmayan %25’lik kısmı attığımızda geriye ortalama %60-65’lik bir oran kalıyor.

Tanıştığınız herkesle işinizle doğru orantılı bir bağlantı veya kişisel gelişim için iletişim kursaydınız, emin olun şu anki durumunuzdan çok farklı bir konumda olabilirdiniz.

Konuya bir örnek üzerinden yaklaşacak olursak:

Eğer kurumunuzun CEO’su ya da Yönetim Kurulu Başkanı ile görüşmek istiyorsanız;
50’lik çözüm; başkana asansörde rastlamanın iyi olacağını düşünmektir,
75’lik çözüm; asansörde karşılaştığınızda kendisine ne söyleyeceğinizi düşünmektir,
100‘lük çözüm; bu konuyla ilgili bol pratik yapmaktır.
110’luk çözümse; söyleyeceğiniz sözleri tasarlamanın yanı sıra başkanın asansöre ne zaman bindiğini öğrenmektir.

Yeni tanışmalarda evrensel soru “neyle uğraşıyorsunuz”dur. Ancak bu soruya çoğu zaman hazırlıklı değilizdir ve aklımıza ilk gelen cevabı veririz. Aklımıza ilk gelen şeyler de genellikle; geçmişte neyle uğraştığımız, sektörün son durumu, şık terimler, şirketimiz hakkında genel bilgiler olur. Aslında kimse ne iş yaptığınızla ilgilenmez.  Asıl ilgilendikleri, yaptığınız işin o kişiye nasıl fayda sağlayabileceğidir.

Size “neyle uğraşıyorsunuz” sorusu yöneltildiğinde, maksimum 45-60 saniye süreniz olduğunu ve aslında size “bana ve yakın çevreme fayda sağlayabilecek neyle uğraşıyorsunuz” diye sorulduğunu unutmamalısınız. Bu şekilde düşünüp, duruma özel cevapladığınızda şaşırtıcı sonuçlar ve yeni networking fırsatları elde edeceğinizi göreceksiniz.

Manşetler halinde konuşun, yoksa dinleyicinizi kaybedebilirsiniz.

Manşetler insanların ilgisini çeker ve onların aklında görüntüler olarak kalır. İnsanlara gazeteyi satın aldıran MANŞETİDİR!

Mingling & GSD
◉ Networking gibi İngilizce kökenli  bir kelime olan mingling yani ‘’karışma’’ aslında “katma değerli ayaküstü” konuşmadır.
◉ Normalde halk dilinde ayaküstü konuşma terimi zaman öldürmek için yapılan sohbetler için kullanılır. Çoğu zaman bu konuşmalar havadan sudan konuları içerir. Oysa “mingling” ilişkinin devamını sağlayacak ilk adımdır.
◉ Bu kavramın diğer bir adı da “asansör cümlesi”dir. Amaç, bir asansör yolculuğu kadar kısa sürede içten bir tanışma cümlesiyle hoşsohbeti başlatabilmektir.

“Mingling” Nasıl Yapılır?
Dr. Roane’nin geliştirdiği GSD Metodu (Gözlemle, Sor, Detaylandır) ayaküstü konuşmalara değer katan bir tekniktir.

Bu tekniğe göre; karşınızdaki kişi ya da durumla ilgili gerçekleştirdiğiniz gözlem ve sonrasında soracağınız soru ve cevaba bağlı kalarak, sohbet bu doğrultuda detaylandırılır.

Asansör Cümlesi
Kime ne zaman nerede rastlayacağınız hiç belli olmaz. Fırsatları değerlendirebilmek ve doğru bir iletişimle karşınızdaki kişiyi etkileyebilmek tamamen sizin elinizdedir. Bunu sadece siz yapabilirsiniz. Farz edin ki idolünüz ya da örnek aldığınız bir rol modele asansörde rastladınız. Kendisine ne dersiniz ya da ilk söyleyeceğiniz kelimeler neler olmalıdır?

◉ En fazla 60 saniyeniz var!
◉ Fark yaratacak kelimeler seçmelisiniz,
◉ Şaşırtmalısınız,
◉ Yüksek bir enerji ile konuşmalısınız,
◉ Düşünmeli ve herkesin söyleyebileceği sözleri kullanmamalısınız,
◉ Bu bir satış konuşması mı yoksa inovatif bir konuşma mı olmalı sorusuna vereceğimiz cevap %60 inovatif, %40 satış olmalı, 
◉ Kullanabileceğiniz kelime sayısının en fazla 50-60 olduğunu unutmamalısınız,
◉ Vermeniz gereken en önemli şey enerji ve coşkudur,
◉ Konuşmanız çok basit olmalı, gereksiz jargonları (teknik kelimeler) kullanmamalısınız,
◉ İlk olarak ad ve soyadınızı söylemelisiniz,
◉ O kişi zaten rol modeliniz ise işi hakkında bilgi sahibisinizdir ve eksik gördüğünüz kısımları  söyleyip, konuşmanıza dikkat çekerek başlamalısınız. Unutmayın ki böyle bir durumda herkes övgü ve iltifat dolu kelimeler seçerek konuşmaya başlayacaktır. Siz farklı olanı yapmalısınız,
◉ Bu kadar kısa bir sürede kendinizi anlatma yanlışına düşmemelisiniz. Onun yerine merak uyandıracak ve ilgi çekecek ifadeler kullanmaya çalışmalısınız.

İletişim, kişilerin bağladıkları halatları çözebilme becerisidir. Özveri, hoşgörü ve anlayış ile iletişime başlanır ve kazan-kazan yöntemi ile devam edilir.

Size bu ay önereceğim kitap: Roger Fritz “Kendinizi Kazanın”
“Kendinizi asla küçümsemeyin” gibi net bir mesajı olan bu kitapta, potansiyelinin en üst düzeyine ulaşma konusunda azimli olan herkes için 100 maddelik bir yol haritası sunuluyor. Sistem Yayıncılık tarafından basılmış olan bu kitabın sizlere çok şey katacağına inanıyorum.

Doğru iletişim kurabilen kişilerle karşılaşmanız dileğiyle...☺

 

YAZI HAKKINDA YORUMLAR
TİMDER Kurucu Üyesidir.